90. Kita tak pernah malu apabila kita berbuat perkara keji, hanya perbuatan yang terhormat terpuji yang memberi kita malu. Pijaklah dia, pijaklah dia menarilah atas kepalanya! Si pengkhianat pemahaman yang membuat kita terpikir untuk mementingkan diri. Koyak keluar hati si penyembelih yang mementingkan diri itu! Yang menyembelih peluang kita untuk mencapai kebebasan terakhir!
91. Semua perkara yang perlu kita lakukan tak pernah diperbuat pun, kerana tebiat tidak sesuai itu mengambil seluruh masa kita. Pijaklah dia, pijaklah dia menarilah atas kepalanya! Si pengkhianat pemahaman yang membuat kita terpikir untuk mementingkan diri. Koyak keluar hati si penyembelih yang mementingkan diri itu! Yang menyembelih peluang kita untuk mencapai kebebasan terakhir!
92. Wahai penghapus setan-setan mementingkan diri yang perkasa, dengan Tubuh Kebijaksanaan tak terikat dari segala ikatan, Sang Yamantaka marilah dengan senjata kepala tengkorak mu yang menakjubkan dari kebijaksanaan tanpa ego dari kekosongan dan nikmat. Tanpa sebarang salah pemberian, kini hentaklah senjata ganas mu itu dengan cengilnya hayun ia tiga kali keliling kepala mu!
92. Dengan segala kecengilan mu marilah hentam musuh yang busuk! Pemahaman ego yang mengelembung dengan kekuatan kebijaksanaan mu yang hebat! Dengan belas kesihan mu tak terbatas lindungi lah kami dari penderitaan sengsara disebabkan oleh tindakan memandang diri kami penting. Hapuskan lah sikap inginkan hanya kegembiraan diri sendiri sekali dan untuk selamanya!
94. Dengan segala sengsara yang lain-lain alami, padamkanlah terus sikap mementingkan diri sendiri. Penderitaan orang lain yang timbul itu dari lima punca racun; makanya sebarang khayalan yang menimpa makhluk lain, maka bawalah ia ke diri pemadam khayalan!
95. Walaupun kita tiada keraguan, kerana kita mengenali sepenuhnya punca dan akar kepada dosa yang kita perbuat, jika ada satu ruang dalam pikiran kita yang cenderung untuk menyokong khayalan diri yang kita ada, makanya hapuskan lah pemegang ketat bahagian pemikiran kita itu. Yang berlawanan atau keinginan sebenar, masih membuat kita menjadi si bodoh.
96. Semua yang salah boleh lah dikesan puncanya dari yang satu, iaitu sikap pentingkan diri kita sendiri, yang paling kita hargai. Haruslah kita bertapa sekarang untuk merenung kebaikan yang lain. Menerima kesengsaraan yang mereka yang lain pun tak pernah harapkan, berbakti dengan penuh kebajikan terhadap semua.
97. Makanya menerima diri kita bahawa perbuatan lampau kita tidak bakti tidak kebajikan terhadap lain. Pada masa kini dan masa depan dengan pikiran, ucapan dan tubuh kita menerimanya. Moga khayalan yang lain kesama kita berada dalam keadaan terbaik bagi menerima "Pencerahan". Bagaikan sang merak memakan racun namun berkembang ekornya.
98. Bagaikan gagak yang boleh disembuhkan selepas menelan racun dengan penangkal racun berkuasa yang diberikan tepat pada masanya, marilah kita mengarahkan segala pahala kebajikan kita kepada yang lain. Yang mana ia boleh mengisi peluang mereka ke arah pembebasan. Moga seluruh makhluk berperasaan itu mencapai "Pencerahan" mereka secepat mungkin!
99. Hingga ke masa apabila semua makhluk bersifat keibuan dan aku mencapai keadaan sempurna bagi kita untuk menjadi yang Dicerahi, melalui kuasa pada amalan yang boleh menyebabkan kita merayau-rayau melalui pelbagai alam dalam enam tahap kelahiran semula. Moga kita mampu membantu yang lain juga bagi menjaga matlamat kita mencari tepian Pencerahan!
100. Makanya walaupun demi untuk satu makhluk berperasaan lain, moga kita dengan sukacitanya mengambil kelahiran dalam tiga tahap terendah. Dengan Perilaku Mencerahkan yang tidak pernah lemah, moga kita menunjukkan jalan kepada seluruh makhluk dalam sengara kelahiran semula supaya keluar dari derita dan penyebab kesakitan.
101. Sebaik sahaja kita menempatkan diri kita dalam alam mereka, moga penjaga-penjaga neraka datang dan melihat kita sebagai para guru. Moga senjata yang menyeksa dipegang mereka bertukar menjadi bungaan; Moga segala kesakitan dijadikan aman tenang dan bertumbuhlah kesukaan.
102. Makanya, moga semua makhluk neraka memperoleh ketajaman hati nurani dan mengambil kelahiran semula yang lebih tinggi sebagai manusia atau sebagai dewa-dewa. Dengan cara berkembang dengan kuatnya menurut kehendak segala Buddha. Moga mereka membalas semula kebajikan kita dengan mematuhi memberi perhatian kepada ajaran-ajaran. Dan menganggap kita sebagai guru dengan keyakinan sebenarnya.
103. Makanya, moga semua makhluk berperasaan dari tiga jelmaan teratas, pertapaan sempurna atas tiadanya diri lagi. Dengan cara ini moga mereka menyedari ketidakwujudan diri dari penglibatan keduniaan dan juga kebebasan. Moga mereka menempatkan tumpuan mereka pada kedua ini secara saksama, melihat sifat-sifat mereka itu sebagai kosong.
104. Jika kita mengamalkan segala cara ini kita akan dapatlah menguasai musuh-musuh utama kita iaitu keinginan peribadi yang mementingkan diri serta sikap cintakan diri sendiri. Jika kita mengamalkan cara-cara ini, maka mampulah kita mengatasi pemahaman-pemahaman salah tentang diri yang kita anggap sebagai hakikat, makanya melalui tapa kesama tentang ketiadaan diri dan juga hikmat ketidakduaan kekosongan dan nikmat, bagaimanakah seseorang itu tidak mendapat penyebab untuk memenangi tubuh kasar seorang Buddha dan hasilnya, iaitu Pencerahan?
105. Wahai pemikiran, pahamilah bahawasanya perkara-perkara yang dibincangkan di sini merupakan kejadian-kejadian yang saling bergantungan antara satu sama lain. Kerana mata benda itu mesti bersandar kepada timbul yang terikat, baginya untuk wujud itu makanya ia tak berdiri sendiri. Proses perubahan itu menarik bagaikan suatu keajaiban, bagi tubuh kasar itu rupa pemikiran. Bagaikan obor api berputar bagaikan putaran api.
106. Tiada satu pun yang lebih besar daripada kuasa hayat seseorang, ia runtuh sebagiannya bagaikan batang kayu yang direndami air. Dan tiada satu pun yang lebih besar daripada jangka hayat seseorang, ia membengkak dalam sekelip mata sahaja bagikan buih-buih. Semua benda dalam dunia ini cuma lah rupa yang bagaikan kabus. Apabila diperiksa dekat, nyatalah ia sebenarnya tiada di penglihatan. Bagaikan fatamorgana, nampak di jauh benda-benda itu menyeronokkan, namun apabila kita mendekat, tiada ditemui pun.
107. Semua benda itu bagaikan bayangan yang terdapat pada sebuah cermin. Namun kita masih lagi berkhayal bahawa ia adalah benar, sangat hakikat. Semua benda itu bagaikan kabus pagi atau pun awan di atas gunung. Namun, kita masih lagi ingat semuanya kukuh dan tegap berdiri. Musuh kita, itulah desakan dan jati diri yang salah. Yang benar-benarnya dari diri kita, yang ingin kita pastikan selamat. Dan penyembelih kita, iaitu kepentingan diri bagi kesenangan kita sahaja. Seperti semua benda yang nampak benar-benar wujud, walaupun sebenarnya ia tak pernah wujud langsung.
108. Walaupun rupanya benar dan kasar, namun tidak lah benar dan hakikat, sebarang masa, sebarang tempat. Ia bukan benda yang patut kita bebani pada diri dengan nilai terakhir, tidak juga kita menafikan kebenaran terwujudnya. Kerana jati diri salah menggenggam dan cinta pada diri kita, kurang asas besarnya dengan kemerdekaan sebenar. Bagaimana ia menghasilkan tindakan yang wujud dengan sendirinya? Dan kemudian bagaimana pula putaran ganas penderitaan yang kejam, yang merupakan buah kepada tindakan-tindakan ini, menjadi hakikat dari dasarnya???
109. Walaupun semua benda itu kekurangan kewujudan kekal, namun bagaikan muka bulan yang boleh dilihat dalam secawan air jernih menampakkan bayangannya. Pelbagai ciri penyebab dan akibat muncul dalam dunia kewujudan sebagai bayangan-bayangan. Maka, biarlah dalam dunia berupa ini sahaja, kita pastikan perlakuan kita itu adalah pada dasar kebajikan. Dan menjauhi perbuatan-perbuatan yang menyebabkan kita kesakitan hebat.
110. Apabila tubuh kita terhangus dalam mimpi buruk yang menakutkan, oleh api meliputi dunia akibat letusan bercahaya terang, walaupun kepahitan ini bukanlah benar-benar terjadi. Kita masih lah terasa seram dan menjerit. Keadaan yang sama juga dengan penjelmaan yang malang dalam neraka atau sebagai hantu itu sebenarnya bukan hakikat. Namun kita masih boleh terasa kesakitannya. Takut akan penderitaan itu bagaikan kita terbakar hidup-hidup. Haruslah kita hentikan segala tindakan yang menghasilkan keputusan ini.
91. Semua perkara yang perlu kita lakukan tak pernah diperbuat pun, kerana tebiat tidak sesuai itu mengambil seluruh masa kita. Pijaklah dia, pijaklah dia menarilah atas kepalanya! Si pengkhianat pemahaman yang membuat kita terpikir untuk mementingkan diri. Koyak keluar hati si penyembelih yang mementingkan diri itu! Yang menyembelih peluang kita untuk mencapai kebebasan terakhir!
92. Wahai penghapus setan-setan mementingkan diri yang perkasa, dengan Tubuh Kebijaksanaan tak terikat dari segala ikatan, Sang Yamantaka marilah dengan senjata kepala tengkorak mu yang menakjubkan dari kebijaksanaan tanpa ego dari kekosongan dan nikmat. Tanpa sebarang salah pemberian, kini hentaklah senjata ganas mu itu dengan cengilnya hayun ia tiga kali keliling kepala mu!
92. Dengan segala kecengilan mu marilah hentam musuh yang busuk! Pemahaman ego yang mengelembung dengan kekuatan kebijaksanaan mu yang hebat! Dengan belas kesihan mu tak terbatas lindungi lah kami dari penderitaan sengsara disebabkan oleh tindakan memandang diri kami penting. Hapuskan lah sikap inginkan hanya kegembiraan diri sendiri sekali dan untuk selamanya!
94. Dengan segala sengsara yang lain-lain alami, padamkanlah terus sikap mementingkan diri sendiri. Penderitaan orang lain yang timbul itu dari lima punca racun; makanya sebarang khayalan yang menimpa makhluk lain, maka bawalah ia ke diri pemadam khayalan!
95. Walaupun kita tiada keraguan, kerana kita mengenali sepenuhnya punca dan akar kepada dosa yang kita perbuat, jika ada satu ruang dalam pikiran kita yang cenderung untuk menyokong khayalan diri yang kita ada, makanya hapuskan lah pemegang ketat bahagian pemikiran kita itu. Yang berlawanan atau keinginan sebenar, masih membuat kita menjadi si bodoh.
96. Semua yang salah boleh lah dikesan puncanya dari yang satu, iaitu sikap pentingkan diri kita sendiri, yang paling kita hargai. Haruslah kita bertapa sekarang untuk merenung kebaikan yang lain. Menerima kesengsaraan yang mereka yang lain pun tak pernah harapkan, berbakti dengan penuh kebajikan terhadap semua.
97. Makanya menerima diri kita bahawa perbuatan lampau kita tidak bakti tidak kebajikan terhadap lain. Pada masa kini dan masa depan dengan pikiran, ucapan dan tubuh kita menerimanya. Moga khayalan yang lain kesama kita berada dalam keadaan terbaik bagi menerima "Pencerahan". Bagaikan sang merak memakan racun namun berkembang ekornya.
98. Bagaikan gagak yang boleh disembuhkan selepas menelan racun dengan penangkal racun berkuasa yang diberikan tepat pada masanya, marilah kita mengarahkan segala pahala kebajikan kita kepada yang lain. Yang mana ia boleh mengisi peluang mereka ke arah pembebasan. Moga seluruh makhluk berperasaan itu mencapai "Pencerahan" mereka secepat mungkin!
99. Hingga ke masa apabila semua makhluk bersifat keibuan dan aku mencapai keadaan sempurna bagi kita untuk menjadi yang Dicerahi, melalui kuasa pada amalan yang boleh menyebabkan kita merayau-rayau melalui pelbagai alam dalam enam tahap kelahiran semula. Moga kita mampu membantu yang lain juga bagi menjaga matlamat kita mencari tepian Pencerahan!
100. Makanya walaupun demi untuk satu makhluk berperasaan lain, moga kita dengan sukacitanya mengambil kelahiran dalam tiga tahap terendah. Dengan Perilaku Mencerahkan yang tidak pernah lemah, moga kita menunjukkan jalan kepada seluruh makhluk dalam sengara kelahiran semula supaya keluar dari derita dan penyebab kesakitan.
101. Sebaik sahaja kita menempatkan diri kita dalam alam mereka, moga penjaga-penjaga neraka datang dan melihat kita sebagai para guru. Moga senjata yang menyeksa dipegang mereka bertukar menjadi bungaan; Moga segala kesakitan dijadikan aman tenang dan bertumbuhlah kesukaan.
102. Makanya, moga semua makhluk neraka memperoleh ketajaman hati nurani dan mengambil kelahiran semula yang lebih tinggi sebagai manusia atau sebagai dewa-dewa. Dengan cara berkembang dengan kuatnya menurut kehendak segala Buddha. Moga mereka membalas semula kebajikan kita dengan mematuhi memberi perhatian kepada ajaran-ajaran. Dan menganggap kita sebagai guru dengan keyakinan sebenarnya.
103. Makanya, moga semua makhluk berperasaan dari tiga jelmaan teratas, pertapaan sempurna atas tiadanya diri lagi. Dengan cara ini moga mereka menyedari ketidakwujudan diri dari penglibatan keduniaan dan juga kebebasan. Moga mereka menempatkan tumpuan mereka pada kedua ini secara saksama, melihat sifat-sifat mereka itu sebagai kosong.
104. Jika kita mengamalkan segala cara ini kita akan dapatlah menguasai musuh-musuh utama kita iaitu keinginan peribadi yang mementingkan diri serta sikap cintakan diri sendiri. Jika kita mengamalkan cara-cara ini, maka mampulah kita mengatasi pemahaman-pemahaman salah tentang diri yang kita anggap sebagai hakikat, makanya melalui tapa kesama tentang ketiadaan diri dan juga hikmat ketidakduaan kekosongan dan nikmat, bagaimanakah seseorang itu tidak mendapat penyebab untuk memenangi tubuh kasar seorang Buddha dan hasilnya, iaitu Pencerahan?
105. Wahai pemikiran, pahamilah bahawasanya perkara-perkara yang dibincangkan di sini merupakan kejadian-kejadian yang saling bergantungan antara satu sama lain. Kerana mata benda itu mesti bersandar kepada timbul yang terikat, baginya untuk wujud itu makanya ia tak berdiri sendiri. Proses perubahan itu menarik bagaikan suatu keajaiban, bagi tubuh kasar itu rupa pemikiran. Bagaikan obor api berputar bagaikan putaran api.
106. Tiada satu pun yang lebih besar daripada kuasa hayat seseorang, ia runtuh sebagiannya bagaikan batang kayu yang direndami air. Dan tiada satu pun yang lebih besar daripada jangka hayat seseorang, ia membengkak dalam sekelip mata sahaja bagikan buih-buih. Semua benda dalam dunia ini cuma lah rupa yang bagaikan kabus. Apabila diperiksa dekat, nyatalah ia sebenarnya tiada di penglihatan. Bagaikan fatamorgana, nampak di jauh benda-benda itu menyeronokkan, namun apabila kita mendekat, tiada ditemui pun.
107. Semua benda itu bagaikan bayangan yang terdapat pada sebuah cermin. Namun kita masih lagi berkhayal bahawa ia adalah benar, sangat hakikat. Semua benda itu bagaikan kabus pagi atau pun awan di atas gunung. Namun, kita masih lagi ingat semuanya kukuh dan tegap berdiri. Musuh kita, itulah desakan dan jati diri yang salah. Yang benar-benarnya dari diri kita, yang ingin kita pastikan selamat. Dan penyembelih kita, iaitu kepentingan diri bagi kesenangan kita sahaja. Seperti semua benda yang nampak benar-benar wujud, walaupun sebenarnya ia tak pernah wujud langsung.
108. Walaupun rupanya benar dan kasar, namun tidak lah benar dan hakikat, sebarang masa, sebarang tempat. Ia bukan benda yang patut kita bebani pada diri dengan nilai terakhir, tidak juga kita menafikan kebenaran terwujudnya. Kerana jati diri salah menggenggam dan cinta pada diri kita, kurang asas besarnya dengan kemerdekaan sebenar. Bagaimana ia menghasilkan tindakan yang wujud dengan sendirinya? Dan kemudian bagaimana pula putaran ganas penderitaan yang kejam, yang merupakan buah kepada tindakan-tindakan ini, menjadi hakikat dari dasarnya???
109. Walaupun semua benda itu kekurangan kewujudan kekal, namun bagaikan muka bulan yang boleh dilihat dalam secawan air jernih menampakkan bayangannya. Pelbagai ciri penyebab dan akibat muncul dalam dunia kewujudan sebagai bayangan-bayangan. Maka, biarlah dalam dunia berupa ini sahaja, kita pastikan perlakuan kita itu adalah pada dasar kebajikan. Dan menjauhi perbuatan-perbuatan yang menyebabkan kita kesakitan hebat.
110. Apabila tubuh kita terhangus dalam mimpi buruk yang menakutkan, oleh api meliputi dunia akibat letusan bercahaya terang, walaupun kepahitan ini bukanlah benar-benar terjadi. Kita masih lah terasa seram dan menjerit. Keadaan yang sama juga dengan penjelmaan yang malang dalam neraka atau sebagai hantu itu sebenarnya bukan hakikat. Namun kita masih boleh terasa kesakitannya. Takut akan penderitaan itu bagaikan kita terbakar hidup-hidup. Haruslah kita hentikan segala tindakan yang menghasilkan keputusan ini.