Menghidupkan Bodhicitta menjadi Bodhisattva

"Wahai Yang Maha Mulia, apakah maksud Bodhisattva?"

Baginda Buddha lantas menjawab, "[Bahawasanya sesetengah orang mengatakan bahawa] barangsiapa yang mencapai bodhi itu digelar Bodhisattva atau barangsiapa yang memiliki ciri-ciri sikap bodhi itu digelarkanlah dia sebagai Bodhisattva."

"Wahai Yang Maha Mulia, jika seseorang yang mencapai bodhi itu digelar sebagai Bodhisattva, bagaimanakah pula mereka yang tidak mencapai bodhi itu memberi persembahan kepada enam penjuru? Jika mereka yang mempunyai ciri-ciri sikap bodhi itu digelarkan sebagai Bodhisattva, maka mereka yang memiliki ciri dan sikap ini sahajalah yang boleh memberi persembahan manakala mereka yang tiada tidak dapat memberikan persembahan. Tathagata tidak sepatutnya menyatakan bahawa enam penjuru itu berada dalam pemikiran makhluk berhati nurani."

"Wahai Tuan yang baik, bukanlah disebabkan seseorang itu mencapai bodhi maka dia digelarkan sebagai Bodhisattva. Kenapa tidak? Kerana mereka yang mencapai bodhi itu digelarkan sebagai para Buddha manakala mereka yang dalam usaha mencapai bodhi itu digelarkanlah mereka sebagai Bodhisattva. Bukanlah juga kerana ciri-ciri bodhi itu maka mereka digelarkan sebagai Bodhisattva."

"Wahai Tuan yang baik, makhluk berhati nurani itu tidak mempunyai ciri-ciri yang khusus. Sama ada ciri bodhi atau ciri dewa (malaikat), manusia, singa, harimau, serigala atau anjing. Dalam hayat kini, mereka dijelmakan sebagai dewa-dewa atau manusia melalui kecenderungan kesan karma baik dan akibat. Mereka dijelmakan sebagai binatang seperti singa melalui kecenderungan kesan karma buruk dan akibat.

"Hal yang sama juga benar kepada Bodhisattva. Mereka yang menghidupkan bodhicitta melalui kecenderungan kesan karma baik dan puncanya maka digelarkanlah mereka itu sebagai Bodhisattva. Tidaklah benar untuk menyatakan bahawa semua makhluk berhati nurani itu mempunyai ciri-ciri Bodhisattva. Kenapa? Kerana jika seseorang itu mempunyai ciri (khusus), maka dia tidak perlulah menghasilkan kesan-kesan karma baik dan akibatnya dengan memberikan persembahan kepada enam penjuru. Wahai Tuan yang baik, jika seseorang itu mempunyai ciri yang khusus, maka dia tidak perlulah mempunyai pemikiran yang membawa kepada pengenalan dan kemerosotan.