[Baginda Buddha membalas] "Dalam dharma ini, enam penjuru pujaan itu
adalah enam pāramita. Penjuru timur merujuk kepada dāna-pāramitā.
Kenapa? Kerana penjuru timur itu membawa maksud terbitnya cahaya
kebijaksanaan seseorang. Barangsiapa yang memuliakan dāna-pāramitā maka
umurnya panjang dan kemewahannya bertambah.
Penjuru
selatan merujuk kepada śīla-pāramitā. Kenapa? Kerana penjuru selatan
bermaksud jalan hidup yang benar. Barangsiapa yang memuliakan
śīla-pāramitā maka umurnya panjang dan kemewahannya bertambah. Penjuru
barat merujuk kepada kṣānti-pāramitā. Kenapa? Kerana penjuru barat
bermaksud tinggal di belakang oleh sebab dharma-dharma jahat itu
ditinggalkan di belakang. Barangsiapa yang memuliakan kṣānti-pāramitā,
maka umurnya panjang dan kemewahannya bertambah.
Penjuru
utara merujuk kepada vīrya-pāramitā. Kenapa? Kerana penjuru utara itu
bermaksud kejayaan ke atas dharma-dharma jahat. Barangsiapa yang
memuliakan vīrya-pāramitā, maka umurnya panjang dan kemewahannya
bertambah. Ruangan angkasa bumi itu merujuk kepada dhyāna-pāramitā.
Kenapa? Kerana ruangan angkasa bumi itu bermaksud samadhi yang
membolehkan seseorang itu memerhatikan tiga jalan hidup yang buruk
dengan jelas. Barangsiapa yang memuliakan dhyāna-pāramitā maka umurnya
panjang dan kemewahannya bertambah. Ruangan angkasa raya pula merujuk
kepada prajñā-pāramitā. Kenapa? Kerana ruangan angkasa raya itu
bermaksud yang tidak terlangkau. Barangsiapa yang memuliakan maka
umurnya panjang dan kemewahannya bertambah.
Tuan yang
budiman, berbeza dengan mereka dari dharma lain, enam penjuru itu berada
dalam minda makhluk berhati nurani. Lantas Sujata bertanya, "siapakah
yang boleh memberi sembah kepada enam penjuru ini?" Dibalas baginda
Buddha, "Wahai budiman, hanya Bodhisattva yang memberikan persembahan
kepada penjuru-penjuru ini".